tel.: 22 837 82 51
e-mail: p389@edu.um.warszawa.pl

Grupy przedszkolne

GRUPA V

ORGANIZACJA PRACY

Grupa funkcjonuje w godzinach 7.30-17.30
do 7.30 dzieci przebywają w gr. III

PLAN ZAJĘĆ DODATKOWYCH

JĘZYK ANGIELSKI GRUPA V:
Prowadząca: Dorota Lewandowska
Poniedziałek i czwartek: 11.00-11.30
RYTMIKA GRUPA V:
Prowadząca: Grażyna Czerniawska
Piątek 11.30-12.00

NAUCZYCIELE I OPIEKA

NAUCZYCIELE:
mgr Izabela Korba i.korba@zsp7.warszawa.pl
mgr Elżbieta Stępińska e.stepinska@zsp7.warszawa.pl
WOŹNA:
Małgorzata Szlubowska

RAMOWY ROZKŁAD DNIA

7.00-8.20 Schodzenie się dzieci
8.30-9.00 Śniadanie
9.05-10.25 Zajęcia i zabawy edukacyjne
10.30-10.40 II śniadanie
10.40-11.45 Zabawy swobodne, spacery
12.00–12.30 Obiad
12.30–14.15 Zajęcia i zabawy swobodne
14.30–15.00 Podwieczorek
15.00-17.30 Zabawy dowolne

Wydarzenia z życia grupy V

JĘZYK ANGIELSKI

Grupa IV, V:
https://view.genial.ly/5ea3fa098cfd990d7d79ac9c – The wheels on the bus

Nauczyciel języka angielskiego

Dorota Lewandowska

JĘZYK ANGIELSKI

Grupa IV, V: The Bunnies counting II
https://view.genial.ly/5e8c353f08da3f0e029b4a4f

Dla dzieci ze wszystkich grup – gra rozwijająca spostrzegawczość:

https://view.genial.ly/5e811776aafed90da9b955b4 – Łąka

Nauczyciel

Dorota Lewandowska

 

Propozycja aktywności – 29.03.2020 r. (poniedziałek)

 

Zabawa badawcza “Poznajemy budowę jajka”

Materiały:
surowe i ugotowane jajka;
Cele:
• zapoznanie się z właściwościami jajka;
• wzbogacenie słownictwa dziecięcego o wyrazy: białko, żółtko, skorupka;
• dostrzeganie różnic w porównywanych jajkach;
• kształtowanie umiejętności samodzielnego wyciągania wniosków;
• przestrzeganie zasad higieny podczas eksperymentowania i doświadczania;
• rozumienie znaczenia roli jajka w codziennym pożywieniu człowieka.
Opis:
Dziecko ogląda jajka i wypowiada się na temat ich wielkości, kształtu, kolorystyki. Może zapoznać się też z wyglądem innych jajek np. przepiórczych, kaczych. Podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z nich. Zastanawia się po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Wprawienie w ruch obrotowy jajek. Obserwowanie ich ruchu i określanie, które z nich kręci się szybciej. Rozbijanie jajek i sprawdzanie czy miało rację. Oglądanie ich zawartość. Dziecko nazywa poszczególne części jajka: skorupka, białko, żółtko. Dorosły zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia, że kurczątka wykluwają się z jajek,
w których są zarodki. Obserwowanie różnic w wyglądzie jajek. Rozmowa z dzieckiem na temat właściwości odżywczych i potraw z jaj.

Nauczyciel gr. V
Elżbieta Stępińska

 

Zabawa „Czas na porządki”

Cele:

  • kształtowanie nawyków i postaw prowadzących do samodzielności;
  • wzbogacanie słownika czynnego dzieci;
  • kształtowanie nawyku właściwego przygotowania miejsca zabawy;
  • doskonalenie umiejętności dbania o porządek i szanowania wyposażenia domu;
  • doskonalenie rozumienia ze słuchu oraz umiejętności wykorzystania zdobytych informacji w życiu codziennym;
  • kształtowanie umiejętności formułowania zasad dotyczących utrzymywania porządku;
  • rozwijanie sprawności ruchowej.

Potrzebne materiały :

  • Urządzenie z dostępem do internetu;

Sposób wykonania:

  1. Zanim zabierzemy się za przedświąteczne porządki zachęcam Cię do krótkiej rozgrzewki. Wejdź na stronę https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka , zakręć kołem i spróbuj wykonać wylosowane ćwiczenia.
  2. Posłuchaj wiersza „Każdy po sobie sprząta” Marii Terlikowskiej :

W naszym domku, w czterech kątach,

Każdy sam po sobie sprząta.

Pierwszy kącik jest Elżbietki,

Która właśnie sprząta kredki.

Drugi kącik jest Agatki:

Chowa szmatki do szufladki.

Trzeci kącik jest Rozalki,

Która sprząta pokój lalki.

W czwartym kącie, w kącie Janki,

Ktoś wycinał wycinanki.

Na podłodze, koło szafki,

Ktoś rozrzucił jakieś skrawki,

Ktoś zostawił klej otwarty

W zaśmieconym kącie czwartym…

Kto tu sprzątnie, moje dzieci?

Oczywiście, ten, kto śmiecił!

Odpowiedz na pytania :

  • Zapamiętałaś/eś imiona dziewczynek z wierszyka?
  • Co znajdowało się w kącikach domu?
  • Czy potrafisz posprzątać po sobie Twoje miejsce do zabawy?
  1. Zastanów się:
  • Co to są obowiązki?
  • Jakie obowiązki ma mamusia, a jakie tatuś?
  • Myślisz, że dzieci również mają obowiązki?
  • Spróbuj razem z mamą/ tatą stworzyć listę Twoich obowiązków , oraz zaplanuj, które z nich możesz wykonać przed świętami.
  1. Zamień się w „tropiciela bałaganu” – zamknij oczy, a w tym czasie mamusia/ tatuś zamieni położenie niektórych przedmiotów w pokoju. Spróbuj odgadnąć co się zmieniło.
  2. Zachęcam Cię jeszcze do posłuchania piosenki o sprzątaniu domu, możesz zatańczyć tak jak lubisz: https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w&ab_channel=BajeczkiPioseneczki , powiedz czy zgadzasz się ze słowami piosenki : „ skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają , wszyscy niech tak samo o porządek dbają”?

Nauczyciel gr. V

Izabela Korba.

PRACA PLASTYCZNA KURCZĄTKO

 

MATERIAŁY:

żółte kartki z narysowanymi trzema kołami różnej wielkości, nożyczki, klej, kredki, kartki.

CELE:

  • Rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka:
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych i do kształtowania twórczej postawy;
  • rozwijanie samodzielność,  wytrwałość, zdolność planowania, dokonywania

właściwych wyborów.

OPIS:

Dziecko wycina trzy żółte koła różnej wielkości. Największe to brzuszek, średnie – to głowa,

a najmniejsze, złożone na pół – to skrzydełko. Układa na kartce sylwetę kurczątka i ją

przykleja. Dorysowuje kurczątku czerwone nóżki, dziób i oczka. Nadaje mu imię. W ten sam sposób może stworzyć większą kwokę i mniejsze kurczaki.

Nauczyciel gr.  V

Elżbieta Stępińka

 

WIELKANOCNE ZAGADKI

 

MATERIAŁY:

zagadki.

CELE:

  • rozszerzanie wiedzy o świecie i otaczającej go rzeczywistości;
  • rozwijanie mowy;
  • wzbogacenie słownika;
  • rozwijanie wyobraźni;
  • kształtowanie operacji myślowych.

OPIS:

  1. Po podwórku raźno człapie i pazurem w ziemi drapie.

(kura)

  1. Zjedz mu długie ucho lub kawałek głowy,

bo pyszny jest bardzo i czekoladowy.

(zajączek z czekolady)

  1. Na stole wielkanocnym to ona króluje,

ma lukier i rodzynki – i wszystkim smakuje.

(baba wielkanocna)

  1. Zrobione z wydmuszek,

pięknie malowane –

w szlaczki kolorowe

albo nakrapiane.

(pisanki)

  1. O cukrowym tym zwierzątku

każdy z nas pamięta

i wkłada go do koszyczka

w wielkanocne święta.

(baranek cukrowy)

  1. Wśród pisanek leży,

ma żółty kubraczek.

Powiedz, co to jest.

To mały…

(kurczaczek)

  1. Jeden taki dzień
    w całym roku mamy,
    że gdy nas obleją,
    to się nie gniewamy.

(lany poniedziałek; śmigus dyngus)

                                                                                                                    Nauczyciel gr. V

Elżbieta Stępińska

 

Propozycja aktywności – 01.04.2020 r. (Czwartek)

 

Zabawa „Na tropie tradycji”

Cele:

  • rozwijanie mowy;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • poznawanie tradycji wielkanocnych;
  • wzbogacanie słownika czynnego dzieci;
  • doskonalenie umiejętności dbania o porządek i szanowania wyposażenia domu;
  • doskonalenie rozumienia ze słuchu oraz umiejętności wykorzystania zdobytych informacji w życiu codziennym;

 

Potrzebne materiały :

  • filmy edukacyjne dostępne na kanale YT, kostka do gry

Sposób wykonania:

 

  1. Zachęcam Cię do zabawy ze śpiewanką – pokazywanką „ Kurka” Usiądź na podłodze na przeciwko mamy/taty i pobaw się do słów piosenki „Kurka”.     youtube.com/watch?v=kKNg2eFtD60&ab_channel=MonikaSoleniec-Topic

Opis zabawy :

Zabawa rytmiczna w parze – jedna osoba jest kurką, a druga – właścicielem domku.

 

– Puk, puk, puk, puk, puk, puk.             naśladujemy pukanie

– Kto tam? Kto tam?                             robimy z dłoni „daszek” nad oczami, patrzymy przed siebie

  • Puk, puk, puk, puk, puk, puk. powtarzamy poprzednią czynność
  • Kto tam? Kto tam? powtarzamy poprzednią czynność
  • To ja, kurka mała,   wskazujemy dłońmi na siebie, następnie z ramion tworzymy  

                                                              skrzydełka wejść bym bardzo chciała. ruszamy rękami jak

                                                              przy energicznym chodzeniu

  • Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy, klaszczemy rytmicznie: 1, 2, 3 1, 2, 3
  • już otwieram kurce drzwi.  naśladujemy gest otwierania drzwi
  • Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy,  powtarzamy ostatnie czynności
  • już otwieram kurce drzwi.

 

 

 

 

  1. Obejrzyj film edukacyjny na temat tradycji i symboli wielkanocnych: //youtube.com/watch?v=E1j3X7cfHYk&ab_channel=BajkowyDworek

Zastanów się i spróbuj odpowiedzieć swoimi słowami na pytanie „czym jest tradycja?”

 

  1. Zabawa matematyczna – do tej zabawy będziesz potrzebować kostki do gry.

Twoim zadaniem jest porównanie z kostką i znalezienie na rysunku jajka, ścianek z odpowiednią liczbą oczek.

 

  1. Spróbuj pod opieką mamusi/tatusia umyć lustro. To naprawdę świetna zabawa! Następnie przejrzyjcie się w lustrze i poróbcie śmieszne miny 🙂

 

                                                                                  Nauczyciel gr. V                                                                                           Izabela Korba.

ZABAWY RUCHOWE

 

MATERIAŁY:

gazety.

CELE:

  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych;
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka;
  • rozwijanie aktywności w zabawie.

OPIS:

  • Zabawa Omiń kałuże.

Dziecko rozkłada na podłodze gazety-kałuże. Biega po pokoju, starając się nie wejść

w kałuże. Na sygnał rodzica (np. klaśnięcie) wskakuje do kałuży (gazeta).

  • Zabawa Po kamieniach przez rzekę.

Dziecko ustawia się po jednej stronie pokoju. Przed nim, na podłodze, są rozłożone gazety-

kamienie. Dziecko przeprawia się przez rzekę. Przechodzi na drugą stronę pokoju, stąpając po gazetach-kamieniach.

  • Zabawa Uwaga!

Dziecko chodzi powoli po pokoju, trzyma rozłożoną gazetę przed twarzą i stara się nie

zderzyć z przeszkodami (meble, drzwi).

  • Zabawa Ukłoń się po japońsku.

Dziecko w siadzie klęcznym, trzyma rozłożoną gazetę w dłoniach nad głową, ramiona

ma wyprostowane. Wykonuje ukłon japoński, pozostawia gazetę na podłodze, i wraca

do pozycji wyjściowej. Przy kolejnym ukłonie podnosi gazetę z podłogi i przenosi oburącz

nad głowę.

  • Zabawa Obserwator.

Dziecko w siadzie skrzyżnym. Robi w gazecie dwa otwory tak, by można było przez nią

patrzeć. Przykłada gazetę do twarzy i obserwuje otoczenie. Rozgląda się na lewo, na

prawo, w górę, w dół, wykonując skłony tułowia w przód i w tył, skręty w prawo i w lewo.

                                                                                                                      Nauczyciel gr. V

Elżbieta Stępińska

 

Propozycja aktywności – 07.04.20201r. (środa)
Zabawa „Aktywność fizyczna przedszkolaka”
Cele:
• zachęcanie do aktywności fizycznej;
• wzbogacanie słownika czynnego dzieci;
• Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu
• Rozwianie umiejętności stawiania sobie celi;
• Doskonalenie umiejętności przetwarzania informacji;
• Poznanie krokomierze sposobu jego wykorzystania
Potrzebne materiały :
• Urządzenie z dostępem do internetu, filmik edukacyjny, krokomierz.
Sposób wykonania:
1. Dzisiaj zacznij od zabawy paluszkowej „Pajączek” metodą Batii Strauss, trochę rozruszamy paluszki 🙂 www.youtube.com/watch?v=ZhF0KaTm2WM&ab_channel=CentrumEdukacjiArtystycznejAnnaMachmar
2. Zachęcam Cię do obejrzenia filmu edukacyjnego :
www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY&ab_channel=NarodoweCentrumEdukacjiŻywieniowej
Po obejrzeniu filmu , spróbuj odpowiedzieć na pytanie: „Po co nam aktywność fizyczna?
3. Ostatnim zadanie na dziś jest rodzinny spacer.
Wybierzcie się na spacer, podczas którego wykorzystanie krokomierz w telefonie lub w zegarku
i obliczcie trasę lub ilość kroków, które udało się Wam przejść. Podczas następnego spaceru zróbcie chociaż jeden krok więcej 🙂 Miłego spacerowania 🙂

Nauczyciel gr. V
Izabela Korba

Propozycja aktywności – 08.04.2021 r. (Czwartek)
Zabawa „ZNAM DYSCYPLINY SPORTOWE”
Cele:
• rozbudzanie zainteresowania dzieci sportem oraz aktywnym trybem życia;
• rozwijanie kreatywności;
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
• wzbogacanie słownika czynnego dzieci;
• poznanie różnych dyscypliny sportowych;
• utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw ruchowych;
Potrzebne materiały :
• filmy edukacyjne dostępne na kanale YT
Sposób wykonania:
1. Na początek krótka rozgrzewka do piosenki „Prosty taniec”. Poruszaj się odpowiednio do muzyki i wskazuj odpowiednie części ciała: www.youtube.com/watch?
v=UvA7Fk44JFw&ab_channel=SpokoLoko .
2. Usiądź wygodnie i wysłuchaj wiersza E. Pawlak „Elementarz sportowy”, spróbuj odpowiedzieć na pytania zadane przez panią z filmiku, oraz obejrzyj informacje na temat dyscyplin
sportowych zaprezentowanych w filmie „Zajęcia przedszkolne – poznajemy dyscypliny sportowe 07.04.2021- YouTube: www.youtube.com/watch?v=eiU2XVGTiLE&ab_channel=Przedszkolak .
3. Na koniec zaprojektuj strój piłkarza. Możesz wykorzystać do tego kartę pracy przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Karta-pracy-3-1.pdf (przedszkolankowo.pl) lub samodzielnie narysuj strój.
Nauczyciel gr. V
Izabela Korba

ZABAWY Z WYKORZYSTANIEM WIERSZA J. KOCZANOWSKIEJ „GIMNASTYKA”

 

CELE:

  • Rozwijanie mowy;
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wiersza;
  • rozwijanie sprawności motorycznej;
  • wyrabianie nawyku ćwiczeń ruchowych;
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka;
  • doskonalenie podziału wyrazów na sylaby.

OPIS:

  1. Słuchanie wiersza.

Gimnastyka to zabawa,

ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny,

żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady

trzeba ćwiczyć – nie ma rady!

To dla zdrowia i urody

niezawodne są metody.

  1. Rozmowa na temat wiersza.

− Co nam daje gimnastyka?

− Co wykonujemy podczas gimnastyki?

  1. Ruchowa interpretacja wiersza.

Dziecko wyciąga ręce w bok,

trzyma ręce wyprostowane,

zgina je w łokciach,

dłońmi dotyka klatki piersiowej,

jak wyżej – ma ręce wyprostowane, zgina je w łokciach,

ręce ma opuszczone, wykonuje przysiad, wstaje,

podnosi ramiona, zgina ręce w łokciach, dłonie zaciska

w pięści i pokazuje, jakie jest silne,

wykonuje skłon, wykonuje podskok, wykonuje przysiad,

powtarza skłon, podskok i przysiad.

  1. Rytmiczne dzielenie (na sylaby) słów związanych ze sportem:

gimnastyka (gim-nas-ty-ka), skłony (skło-ny), skoki (sko-ki), przysiady (przy-sia-dy).

Nauczyciel gr. V

Elżbieta Stępińska

 

RYSOWANE WIERSZYKI

 

MATERIAŁY:

Kartki, ołówek, kredki.

CELE:

  • pobudzanie procesów poznawczych: spostrzegania, myślenia, uwagi;
  • wzmacnianie motywacji do czynności grafomotorycznych;
  • rozwijanie pamięci odtwórczej;
  • stymulowanie mowy.

OPIS:

Rysowane wierszyki to zabawa dorosłego z dzieckiem. Opowiadają o powstaniu kolejnych elementów rysunku, które dorosły jednocześnie rysuje (tekst wierszyka i sposób wykonania rysunku rodzic powinien opanować przed zabawą z dzieckiem). Z czasem dziecko samo zacznie włączać się do zabawy i naśladować rysowanie „pod dyktando” wierszyka wypowiadanego przez rodzica.

GRZEBIEŃ

Narysuję grzebień

Specjalnie dla ciebie:

Jedna długa kreska,

Obok druga kreska,

Potem dużo krótkich kresek-

Grzebień szczerzy się do ciebie.

SŁOŃCE

Rysuję kółeczko,

żółciutkie, gorące.

Dorysuję kreseczki

i otrzymam słońce.

DOMEK

Na domek Tereski

rysuję trzy kreski.

Na nich deska położona,

linia z linią połączona.

Prostokąt i kwadraty dwa,

drzwi i okna domek ma.

MIŚ

Małe kółko jest na górze,

Pod nim drugie, taaaaakie duże…

W małym kółku oczka małe,

Pyszczek, uszy… doskonale!

Z tego będzie bury miś

Podpowiada mały Krzyś!

 

 

                                                                                                                    Nauczyciel gr. V

Elżbieta Stępińska

 

Propozycja aktywności – 12.04.2021 r. (Poniedziałek)
Zabawa „ Muzyczna wyprawa w kosmos”
Cele:
• rozwijanie sprawności fizycznej;
• zachęcenie do aktywności ruchowej;
• Wspomaganie poprawnego kierunku położenia ciała w stosunku do podłoża;
• Doskonalenie kontroli ruchów głowy i tułowia;
• rozwijanie odbieranie i przetwarzanie bodźców;
Potrzebne materiały :
• Dwie Drewniane lub plastikowe łyżki ( ewentualnie dwa długie klocki), kilka kartek, folia bąbelkową lub reklamówki, włóczka, 2 piłki, mąka, brokat i podkładka (może to myć brystol lub stolnica)
Sposób wykonania:
1. Zachęcam Cię do wyprawy w kosmos razem z filharmonią szczecińską. Do aktywnego obejrzenia filmu potrzebne będą Ci następujące rzeczy:
• Przygotuj sobie dwie drewniane lub plastikowe łyżki, jeśli ich nie znajdziesz mogą być dwa długie klocki albo dwie rolki po papierze toaletowym;
• Potrzebujesz też kilka kartek ( np. 8 ) – ułóż je na podłodze zostawiając przerwy między nimi
tworząc drogę, do tej zabawy będziesz musiał(a) założyć na stopy skarpetki i owinąć je folią bąbelkową lub reklamówkami;
• Przyda się też włóczka z której będzie trzeba stworzyć koło na podłodze ( to będzie twoja orbita),
oraz drugie większe koło, które stworzy drugą orbitę dla mamy, taty lub rodzeństwa. Potrzebujesz
też piłkę dla każdego;
• Do ostatniej zabawy będziesz potrzebować mąki i brokatu (jeżeli nie znajdziesz brokatu, to sama
mąka wystarczy) oraz podkładki ( może to być brystol lub stolnica);
Jak już jesteś gotowy do możesz włączać film:
www.youtube.com/watch?v=fqHHyFLe6ME&ab_channel=EduFilharmoniaSzczecin

Nauczyciel gr. V
Izabela Korba

Propozycja aktywności – 13.04.2021 r. (Wtorek)
Zabawa „ Zielona planeta”
Potrzebne materiały :
• Urządzenie z dostępem do internetu, zielona kredka, kartka.
Cele:
• Zachęcenie do aktywności ruchowej;
• rozwijanie aktywności twórczej;
• rozwijanie sprawności manualnej;
• doskonalenie umiejętności rozumienia i tworzenia informacji;
Sposób wykonania:
1. Zachęcam Cię do wysłuchania piosenki „W układzie słonecznym” NutkoSfery.
Wiem, że niektórzy doskonale ją znają, także jeśli masz ochotę to ją zaśpiewaj 🙂
www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI&ab_channel=NutkoSfera
2.Poproś mamę lub tatę do wspólnej zabawy z rymowanką. Stańcie na przeciwko siebie, uderzajcie
raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera i mówcie rymowankę (jedno słowo – jedno uderzenia):
Na Zielonej Planecie wszystko jest zielone –
drzewa, krzewy, kwiaty,
wszystkie zwierzęta, nie tylko oswojone.
Ludzie mają zieloną skórę, włosy i ubrania,
zielonymi oczami patrzą na słońce,
które zielona chmura przesłania.
Zastanów się teraz :
• Czy przyjemnie byłoby spotkać w kosmosie kogoś podobnego do nas?
• Czy chciał(a)byś, żeby wszystko wokół Ciebie było w jednym kolorze, np zielonym tak, jak
w rymowance?
3. Zachęcam Cię do wykonania rysunku przedstawiającego „Zieloną Planetę”. Przy użyciu tylko
zielonej kredki narysuj elementy o których była mowa w rymowance 🙂

Nauczyciel gr. V
Izabela Korba

ZASYPIANKA Z UFOLUDKIEM

 

MATERIAŁY:

Opowiadanie A. Onichimowskiej „Zasypianka z ufoludkiem”, kartka, kredki.

CELE:

  • rozwijanie koncentracji uwagi;
  • stymulowanie wyobraźni;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, odpowiadania na pytania;
  • rozwijanie umiejętności językowych w zakresie mowy;
  • doskonalenie sprawności manualnej.

OPIS:

  • Słuchanie opowiadania.

Mam na imię Egon, a mój statek kosmiczny – Ogon. Mieszkamy na Marsie.

Najbardziej lubię podróżować nocą. Ogon lata cicho jak ćma i jest tak malutki, że wszędzie

możemy się wślizgnąć. Oblatywałem kiedyś po raz pierwszy planetę Ziemia. Ciekawe, czy jest

zamieszkana… zastanawiałem się, zbliżając coraz szybciej do rozjarzonej kuli. Ogon zniżył

lot i znalazłem się naprzeciwko domu z uchylonym oknem. Już po chwili byliśmy w środku.

W łóżku spał olbrzym. Był częściowo przykryty. Miał na pewno jedną rękę, jedno ucho i głowę

porośniętą ciemną trawą. Nie wiem, jak się poruszał, czy też na sprężynie, jak ja, czy jakoś

inaczej, bo bałem się go odsłonić. Na mojej planecie najwyższy mieszkaniec ma dwadzieścia

centymetrów wzrostu.

A potem znalazłem dwa statki kosmiczne.

– Co robisz? – spytał Ogon.

– Próbuję uruchomić te rakiety.

Przecież to są trampki! Nie ciągnij za sznurowadła, bo urwiesz! I w czym jutro ten chłopczyk

pójdzie do przedszkola? – wskazał antenami na śpiącego olbrzyma.

Nie chciałem dłużej słuchać, jak Ogon się mądrzy. Był już kiedyś wcześniej na Ziemi, z moim

bratem.

– Odlatujemy! – zatrzasnąłem kabinę.

Olbrzym poruszył się gwałtownie. Ma jednak dwoje oczu, zauważyłem. I dwoje rąk. A skoro

nosi trampki, ma również nogi… Wszystko to zapisałem szybko w moim elektronicznym notesie.

– Wielki ze mnie naukowiec – mruknąłem z dumą na pożegnanie, wzlatując ponad dachy.

  • Rozmowa na temat opowiadania.

− Jak się nazywał ufoludek? Jak się nazywało jego UFO?

− Gdzie przyleciał Egon? Skąd przyleciał?

− Czy był on duży czy mały – względem nas, ludzi?

− Jak Egon opisał olbrzyma?

− Z czym Egon pomylił trampki?

− Co wyjaśnił mu Ogon?

− Jak wyglądał Egon? Jak się poruszał?

  • Rysowanie ufoludka Egona.

 

 

  Nauczyciel gr. V

Elżbieta Stępińska

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Skip to content